Menorragi

Hittad det ordet på internet och allt föll på plats...

Mer än en av fem kvinoor är drabbade... 

Alltför kraftiga menstruationsblödningar, kallas menorragi, är mensblödning är större än 5 matskedar per månad. Detta villkor förekommer i ungefär 10% av kvinnor. Det vanligaste mönstret för menorragi är kraftig blödning som sker i regelbundna menstruationscykeln och med normal ägglossning.
Det finns flera viktiga skäl att menorragi bör utvärderas av en läkare. Första, menorragi kan orsaka en kvinna stor känslomässig stress och fysiska symtom, t.ex. svår kramp . andra, den blodförlust kan vara så svår att den orsakar ett farligt sänkt blodstatus (Anemi), vilket kan leda till medicinska komplikationer och symtom som yrsel och svimning. Tredje, Det kan vara farligt orsaker till menorragi som kräver mer brådskande behandling.

Det stod att det var vanligt vid Myom och Endomentrios, då jag har en stor myom och antagligen endomentrions enligt läkaren. Så är det ju inga tveksamheter till att det är Menorragi.
Och det finns behandling så jag är sååå glad att jag svävar på moln :)
samt att jag får så ont varje gång att det känns som värkar och som om man behöver krysta i en hel vecka. Det var tydligen också ett symtom, smärtsamma mensturationer.
Ett annat var yrsel, vilket jag för tre veckor sedan var på vårdcentralen för, då hade jag varit yr i en vecka och johan hade fått stanna hemma nån dag för jag kunde inte gå upp ur sängen.
Menorragi är ju lång och kraftig mensblödning, på 7 dagar eller mer.
Att jag får ställa klockan 2-3 gånger varje natt den första veckan för att byta klassar jag som rätt kraftig, sen den andra veckan räcker det med en gång per natt.
Denna månaden har jag varit blod fri i 4 hela dagar! Så ni förstår att jag har varit orolig och psykiskt trött. Så när jag läste detta och att behandling av form av tabletter finns så blev jag super glad!


Kommentarer
Postat av: Fanny

Hej! Försökte hitta ett svar om man kan bli "frisk" från menorragi, och hamnade här. Vet du om man kan bli helt frisk från detta efter man har använt sig av något preventivmedel som p-piller? vore tacksam om du ville kika in på min blogg och skriva ett svar till mig om du vet om man kan bli frisk. Fick diagnosen i början av året och vill egentligen inte äta p-piller eller använda någon hormonspiral. Men om man kan bli helt frisk från detta så är det ju värt det.

/Stephanie

2012-03-08 @ 21:21:56
URL: http://frumoljare.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0